Laparoskopi ve Histeroskopi

Laparoskopi

Genel anestezi altında optik bir kamera ile karın içerisi organlarının incelenmesi ve gerekirse aynı anda cerrahi bir işlemin yapılması amacıyla kullanılan bir tanı ve tedavi yöntemidir.

Laparoskopi öncelikte tanı ve teşhis amacıyla kullanılır.

Laparoskopide: Hastanın karın içerisi gaz ile şişirilerek optik kamera ile karın içerisine girilir.
-Karın içerisi görüntüsü dışarıdaki bir ekran vasıtası ile büyültülerek görüntülenir. Bu işlem esnasında yumurtalıklar değerlendirilir.
-Yumurtalıklarda kist, tümör gibi patolojik bir durum olup olmadığı gözlenir.

yumurtalık kisti
yumurtalık kisti çıkarılması

-Ayrıca tüpler değerlendirilir. Tüplerin açık olup olmadığı, tüplerin etrafında yapışıkların olup olmadığı gözlenir.
-Rahimde miyom ve diğer tümörlerin olup olmadığı değerlendirilir.
-Karın içerisindeki bağırsaklar, idrar yolları ve karın zarlarının değerlendirilmesi.

Tanısal Laparoskopi: Özellikle infertil hastalarda çok önemli bir yer tutmaktadır. Sebebi izah edilemeyen infertil hastalarda, tekrarlayan tüp bebek başarısızlığı durumlarında, ağrılı adet gören hastalarda ve tüplerde ve yumurtalıklarda kronik enfeksiyon olduğundan şüphelenilen hastalarda laparoskopi çok önemli bir tanı yöntemidir. İzah edilemeyen tüm durumlarda tanısal laparoskopi uygulanmalıdır. Özellikle tüplerin kronik iltihaplarında ve hidrosalpinks durumlarında bazen jinekolojik muayene ile tanı konulamamaktadır. Bu durum çok önemli bir infertilite/kısırlık nedeni oluşturmaktadır. Bu hastalarda laparoskopi yapıldığında kronik iltihap tanısı konulduğu gibi, tüplerde hidrosalpinks ya da yapışıklıklar varsa aynı esnada bu yapışıklıklar giderilerek, hastanın gebe kalma şansı artırılabilmektedir. O nedenle laparoskopik muayenesi kadın hastalıklarında tanı ve tedavi için çok önemli bir yöntemdir.

Cerrahi Laparoskopi: Anestezi altında 2 veya 3 küçük kesiler ile karına girilir, bu kesilerden birisi ile optik kamera, diğerleri ile cerrahi el aletleri karına sokulur. Bu işlem esnasında hem karın içerisi organları değerlendirilir hem de aynı seansta var olan patolojik bir sorun için cerrahi işlem yapılır.

Jinekolojik Cerrahide Laparoskopi Şu Durumlarda Uygulanır:

1. Tüplerde hidrosalpinks veya yapışıklıkların olması durumu.
  2. Dış gebelik cerrahisi
  3. Yumurtalık kistlerinin çıkarılması
Myomenukleation
3919303
wp-back
    1. Endometriozis ve çikolata kistlerinin çıkarılması
    2. Rahimdeki miyomların çıkarılması(Laparoskopik Miyomektomi)
    3. Rahim ur ve tümörleri nedeniyle rahimin tümden alınması(Laparoskopik Histerektomi)

Yukarıdaki durumların tümünde artık önemli bir sebep olmadığı sürece laparoskopik cerrahi uygulanır ve eskiden olduğu gibi karın açılarak ameliyat yapılması yöntemi oldukça azalmıştır.
Laparoskopi, Jinekolojik Cerrahinin tüm alanlarına yaygın olarak girmeye başlamıştır. Artık yapılan jinekolojik ameliyatların büyük bir çoğunluğunu laparoskopik cerrahi yöntem ile yapabilmekteyiz.
Laparoskopik Cerrahinin Avantajı: Öncelikle Hastanın karına 2 veya 3 küçük delikten girilerek ameliyat yapıldığı için hastada ameliyat sonrası karın dikişlerinin patlama ihtimali yoktur. Açık ameliyatlardaki büyük kesi izlerinin olmaması ve hastanın çok kısa süre içerisinde hastaneden taburcu edilmesi gibi avantajları vardır.

Laparoskopik olarak rahim, yumurtalıklar ve tüplerin görünümü

Laparoskopi Komplikasyonları

laparoskopi ile karın içerisinin gizlenmesi

Laparoskopi işlemi esnasında nadiren istenmeyen cerrahi komplikasyonlar görülebilmektedir. Burada laparoskopi yapan hekimin deneyimi ve becerisi çok önemlidir. Ancak yinede bazı istenmeyen komplikasyonlar görülebilmektedir. Bu komplikasyonlar şunlardır:

1. Anesteziye Bağlı Komplikasyonlar
  2. Karın Cildi Altına Gaz Sızması
  3. İstenmeyen Damar Yaralanmaları
  4. Bağırsak Yaralanmaları
  5. İdrar Yolu Yaralanmaları
  6. Ameliyat Sonrası Karın İçi Kanamaların Olması vs.

Histeroskopi

laparoskopik histerektomi 1
laparoskopik histerektomi 2

Lokal Anestezi veya Genel Anestezi altında rahim içerisine optik kamerayla girilip, rahim içi görüntüsünün büyültülerek TV ekranından gözlenmesi işlemine Histeroskopik Muayene denir. Rahim içerisinde: Miyomlar, Polipler, Rahim İçi Yapışıklıkları ve Rahim İçi Perde(Septum) olup olmadığı gözlenir. Aynı esnada Elektrokoter/Lazer yöntemleriyle rahim içerisindeki bu problemler giderilmiş olur. Histeroskopik cerrahinin yaygın olarak uygulanmaya başlamasından sonra rahim içerisindeki problemler çok kısa bir süre içerisinde ameliyatla giderilebilmekte ve hasta kısa süre içerisinde hastaneden taburcu edilebilmektedir. Bu ameliyatlar daha önceleri açık ameliyatlar uygulanarak yapılmaktaydı. O nedenle açık ameliyatlarda görülen komplikasyonların büyük bir çoğunluğu histeroskopik cerrahide görülmemektedir. Ayrıca Histeroskopik Cerrahi hasta için de çok rahat, kolay ve karına büyük kesiler yapılmadan uygulandığı için estetik açıdan da birçok avantajı vardır. O nedenle günümüzde jinekolojik orjinli patolojilerin birçoğunda histeroskopik cerrahi yaygın olarak kullanılmaktadır.

Histeroskopi Şu Durumlarda Yapılmaktadır:

1. Kadında Anormal ve Düzensiz Vajinal Kanamaların Olması Durumunda
  2. İzah Edilemeyen İnfertilite Tanı ve Tedavisinde
  3. Tekrarlayan Düşük Yapan Kadınlarda
  4. Tekrarlayan Tüp Bebek Başarısızlığı Hastalarında: Rahim içerisini iyi değerlendirmek için
  5. Rahim filminde çift rahim/Rahim içi perde Olan Hastalarda
rahim içi perde - septum
rahim içi perde - septum 2
  1. Ultrason Muayenesinde Rahim İçerisinde Miyom veya Polip Olan Hastalarda
rahim içerisinde miyom
  1. Rahim Filminde Rahim İçerisinde Yapışıklık Olduğu Düşünülen Hastalarda
  2. Kronik Endometrit(Rahim İçi Zarın İltihabı): embriyonun rahim içerisine yerleşmesini engeller.

Olan hastalarda mutlaka tanısal ve cerrahi histeroskopi yapılmalıdır.