Yumurtlamanın Olmaması (Anovulasyon)

Düzenli adet gören kadınlarda her ay bir yumurtalıktan yumurtlama olur. Ancak bazı kadınlarda ya hiç yumurtlama olmaz veya seyrek(arada bir) yumurtlama olur. Bu durum, evli çiftlerde infertilite sebebi oluşturmaktadır.

Anovulasyonun Sebepleri

1. Aşırı stres, üzüntü ve kaygılar.
  2. Aşırı kilo alma veya aşırı kilo kayıpları.
  3. Psikolojik tedavi amaçlı ilaç kullanımı.
  4. Bazı hormon bozuklukları: Guatr Hormon Bozuklukları veya Şeker Metabolizması Bozuklukları(İnsülin Direnci veya Polikistik Over Sendromu).
  5. Sigara kullanımı.
  6. Aşırı yorgunluk.
  7. Yumurtalık Kistleri.

Anovulasyonu olan hastalarda genellikle adet düzensizlikleri(genellikle adetlerde gecikmeler olur), aşırı kilo almak veya zayıflamak, vücutta tüylenme olması gibi şikayetler görülmektedir. Bu hastalarda hormon tetkikleri yapılarak sebebin ne olduğu ortaya çıkarılır ve uygun tedavi planlanarak hastanın çocuk sahibi olması sağlanmış olur.

1. Sigara içen hastalar kesinlikle sigarayı bırakmalılar.
  2. Kilo sorunu olan hastaların zayıflaması gerekmektedir. Bu tür hastalar, unlu ve şekerli gıdalardan uzak durmalılar.
  3. Eğer hastada guatr veya şeker metabolizması bozukluğuna ait sebepler varsa; Öncelikle bu bozukluklar tedavi edilmelidir. Ondan sonra yumurtlama tedavisine başlanmalıdır.
  4. Yumurtalıklarında kist olan hastalarda ise; Kistlerin çapı 4-5 cm’den büyük ise bu kistler laparoskopi ile çıkarılır. 6 ay kendiliğinden hamile kalmasına müsaade edilir.
  5. Eğer hamile kalmazlar ise yumurtlamayı sağlayan ilaçlar ile tedavisi yapılır.
  6. Eğer psikolojik bir bozukluk varsa, Psikiyatri konsültasyonu istenir. Gerekli tedavisi yapılır.

Yumurtlama Tedavisi

• Klomifen Tabletler: Eğer hastada önemli bir problem yoksa öncelikle klomifen tablet ile 3-6 ay tedavi yapılır. Gebelik oluşmaz ise yumurtlamaya yardımcı olan iğne tedavilerine başlanır.
    • Yumurtlama İğneleri(FSH-HMG): Klomifen Tablet ve diğer tedavilerle yumurtlama sağlanamayan veya gebelik oluşmayan hastalarda yumurtlamayı sağlayan ilaçlar kullanılır. Bu ilaçlar iğne şeklinde olup, yaklaşık 10-12 günlük bir tedavi ile yumurtlama sağlanır. Bazende iğne tedavisi ile aşılama tedavisi uygulanmaktadır.

Bu tedaviler esnasında hastaların belli aralıklar ile ultrason muayenesi ile yumurtlamanın olup olmadığı takip edilir, ayrıca gerektiğinde kadınlık hormonlarına(FSH, LH, Östrojen ve Progesteron) bakılarak sağlıklı bir yumurtlamanın olup olmadığı takip edilir.