Yumurtalık Kistleri veya Endometriozis(Çikolata Kistleri)

Endometriozis/Çikolata Kisti Nedir?

Endometrium bayanlarda adet görmeyi, gebeliğin oluşmasını ve oluşan gebeliğin devamını sağlayan dokuya denir. Bu endometrium normalde sadece rahim içerisinde bulunur.

Endometriozis; rahim içerisini örten zar şeklindeki dokunun(endometrium) rahim dışındaki yüzeylere yerleşmesine denir. Endometriozisin en çok yerleştiği yerler; karın içerisi, bağırsak yüzeyleri, yumurtalıklar(çikolata kistleri), idrar yolları ve nadir olarakta akciğerlere yerleşebilmektedir. 100 bayandan yaklaşık 10-12 tanesinde endometriozis görülmektedir.

Endometriozis’in en önemli belirtileri; ağrılı ve sancılı adet görmek, bazen adetler arasında şiddetli ağrıların olması ve kısırlık en önemli şikayetleridir.

Bazende bağırsak ve idrar yollarını tutar. Bu durumlarda, hastalar idrarlarını ve büyük abdestlerini yaparken ağrı hissederler, idrarlarından ve büyük abdestlerinden kan gelebilir.

Daha çok ergenlik döneminde-kızlık döneminde başlar. Eğer kız çocuklarının adetlerinde düzenli olarak(her ay) ağrı ve sancı oluyorsa endometriozis’ten şüphelenilmeli ve bir kadın doğum hekimine müracaat edilmelidir. Hastalığın tanısı ne kadar erken dönemde konur ve gerekli önlemler(tedaviler) alınırsa hastalığın ilerlemesini önleme şansımız da o oranda artar.

Çikolata kisti(Endometrioma): Endometriozis’in yumurtalıklarda yerleşmesi ve yumurtalık kistine yol açması durumuna çikolata kisti diyoruz. Adet dönemlerinde yumurtalık içerisine kanama olduğu için ve bu kanlar dışarı atılamadığı ve yumurtalık içinde kaldığı için zamanla erimiş çikolata rengine dönüştüğünden dolayı bunlara çikolata kisti denilmektedir. Bu kistler yumurtalıktan hormon yapımının bozulmasına, yumurta gelişiminin bozulmasına ve yumurtlamanın olmamasına yol açarlar. Diğer basit yumurtalık kistleri genellikle 2-3 ay içerisinde kendiliğinden gerilediği halde, çikolata kistleri gerilemez ve kaybolmazlar, aksine gittikçe büyüyebilirler. Çikolata kistleri eğer 4cm’den büyük olur ise ve hastanın şikayetleri ilaç tedavisi ile geçmiyorsa ameliyatla bu kistler çıkarılabilirler.

Erişkin bir evli kadında, adetlerinde şiddetli ağrılarının olması ve en az 1 yıldır evli olduğu halde çocuk sahibi olamıyorlarsa endometriozis/çikolata kistinden şüphelenilmelidir.

Endometriozis/Çikolata Kisti'nin Tedavisi

• Ergenlik dönemindeki genç kızlarda: Ağrı kesicilerle ağrıların giderilmesi ve düşük hormon içerikli doğum kontrol hapları ile yumurtlamayı önleyerek hastanın rahatlamasını sağlamak.
  • Erişkin ve evli çiftlerde: Ağrı kesiciler + doğum kontrol hapları ile ağrılarının kontrol altına alınması.
  • Çocuk sorunu olan hastalarda: Klomifen Sitrat veya FSH/HMG içeren yumurtlama ilaçları ile yumurtlamanın sağlanması + aşılama yapılması.
  • Yumurtlama ve aşılama tedavisi ile sonuç alınamayan hastalarda Tüp Bebek tedavisinin uygulanması.
  • En az 2-3 kez Tüp Bebek tedavisi uygulandığı halde gebelik oluşmuyorsa ve çikolata kisti büyüyorsa laparoskopik cerrahi ile endometriozis odakları ve çikolata kisti çıkarılmalıdır.

Çikolata Kisti

Yine bu kistler gibi  halk arasında çikolata kisti dediğimiz bir durum vardır. Yani çikolata kisti de özellikle kısırlığa yol açabilmektedir. Çikolata kisti en önemli özelliği; bu tür bayanlar özellikle adet dönemlerinde düzenli adet görürler fakat adetleri ağrılı-sancılı olur, bazen ilişki esnasında ağrı ve sancı olabilir. Ayrıca çikolata kisti olan kadınlarda çoğunlukla infertilite/kısırlık problemi olur. O zaman bu çiftlerin bir hekime müracaat etmeleri, muayeneleri ve gerekli tetkikleri yaptırmaları gerekmektedir.

Tedavisi: Endometriozis veya çikolata kistleri olan kadınlar öncelikle ilaç ve tıbbi tedavi ile tedavi edilmelidir. Eğer tıbbi tedaviden sonuç alınamıyorsa ve çikolata kistinin çapı 5cm’den büyük ise laparoskopik müdahale ile çıkarılır. Yine de çocuk sorunu devam ediyorsa tüp bebek tedavisi uygulanmalıdır.