Rahim İçi Yapışıklıklar

Rahim İçi Yapışıklık

Rahimle ilgili bir başka sebepte rahim içi yapışıklar olabilir. Daha önce düşük yapmış bayanlarda, herhangi bir nedenle kürtaj yapılmış bayanlarda, rahim ameliyatları geçirmiş bayanlarda ve müdahaleli zor doğum geçirmiş bayanlarda rahim içi yapışıklıklar daha sık görülmektedir. Bu yapışıklıklar rahim içerisini daralttıkları için hamile kalmayı engelleyebilir veya rahim içerisine yerleşmiş embriyonun gelişmesini bozarak hamileliğin 3 ile 6 ayları arasında düşmesine neden olabilmektedir.

Rahim içi yapışıklığın en önemli belirtisi; adet dönemlerinde adet kanamalarının azalması ve adetlerinin ağrılı ve sancılı olması bizde rahim içerisinde yapışıklık olma ihtimalini düşündürmektedir. Tedavisinde histeroskopik kamera ile rahim içi yapışıklıklar açılır. Müdahaleden 2-3 ay sonra hamile kalmaları önerilebilir.

Diğer faktörde rahim içerisindeki poliplerdir. Bu polipler adet dönemlerinde ve adetler arasında düzensiz kanamalara yol açarlar. Ayrıca döllenmiş olan embriyonun rahim içerisinde gelişmesini-yuvalanmasını engelleyerek gebeliği önlerler. Bu poliplerin en önemli belirtileri; adetler arasında düzensiz vajinal kanamaların olması, adetlerinde ağrıların olması ve diğer bir önemli belirtisi de infertilitedir. Poliplerin çapları ve sayıları fazlaysa infertiliteye veya düşüklere yol açabilirler.

Histeroskopi ile polipler çıkarılır. 2 ay sonra hastalara hamile kalmaları önerilir.

Yine rahim ağzı problemleri, rahim ağzında yara, rahim ağzında ve içerisinde kronik iltihaplar hem infertiliteye hem de düşüğe yol açabilirler. Bu enfeksiyonlar bazen hiç belirti vermezken bazen de vajinal akıntı ve rahim ağzında yara şeklinde ortaya çıkarlar. Bazen de hamile kalmayı engelleyerek infertilite sorunuyla ortaya çıkabilirler. Bunların tanısı basit muayene yöntemleri ile kolaylıkla konulabilmektedir.

Bu durum özellikle tüp bebek uygulanan hastalarda da çok önemlidir. Çünkü tüp bebek tedavisinde defalarca kaliteli embriyolarla tüp bebek yapılmasına rağmen hamilelik oluşmaz. Hamilelik oluşsa bile düşükle sonuçlanabilmektedir. O nedenle basit ve kolayca tedavi edilebilir enfeksiyon ve rahim ağzı yaraları infertilite tedavisinde göz önünde bulundurulmalıdır. Uygun tedaviler yapıldıktan sonra bu hastalar kolayca hamile kalabilirler. Tedavisinde uygun antibiyotikler ve vajinal olarak kullanılan fitiller ile çok iyi sonuçlar alınabilmektedir.

Rahim İçi İltihabı(Endometrit)

Rahim içi enfeksiyonlardır.  Çoğu hastada tanı konulmadan kronik olarak seyrederler. Bazen düzensiz vajinal kanamalara yol açabildikleri gibi, bazen de infertiliteye neden olurlar. O nedenle infertilite nedeniyle tedavi gören hastalarda hamilelik oluşmuyorsa kronik bir endometrit olabileceği göz önünde bulundurulmalıdır.

Endometritin Belirtileri

Hastada adet düzensizlikleri ve adet dönemlerinde ağrılarının olması endometrit olabileceğini düşündürür. Bu hastalarda sık ve düzensiz vajinal kanamalar görülebilmektedir.

İnfertil hastaların yaklaşık %15 ile %25’inde kronik endometrit olduğu bilinmektedir. Ayrıca tekrarlayan tüp bebek başarısızlığı olan infertil çiftlerin %15 ile %45’inde kronik endometrit olduğu bildirilmektedir. O nedenle defalarca tüp bebek yaptırdığı halde hamile kalamayan çiftlerde kronik endometrit olabileceği ihtimali çok yüksektir. Hastaları bu yönden değerlendirmek gerekmektedir. Özellikle bu tür hastalarda muhakkak histeroskopi muayenesi ile rahim içerisinin değerlendirilmesi gerekmektedir.

Tanısı

Hastanın yukarıda belirttiğimiz şikayetleri ve histeroskopik muayene esnasında rahim içerisindeki değişikliklere ve rahim içerisinden alınan parçanın patolojik incelemesi sonucuna göre konulmaktadır.

Endometrit tedavisinde; en az 2 hafta süre ile uygun antibiyotik ve vajinal yolla kullanılan fitiller ile iyi sonuçlar alınabilmektedir.