Kısırlığın Erkeğe Bağlı Sebepleri

Erkekte Kısırlık (İnfertilite)

Erkekte kısırlığın en önemli sebebi, yeterli miktarda sperm olmamasıdır, yani sperm sayısının az olmasıdır(Normalde sperm sayısı 1ml’de 10-15 milyonun üzerinde olması gerekir). Sperm sayısı 5 milyonun altına düşükçe gebelik oranları da o oranda azalmaktadır. Ayrıca gebelik oluşması için yeterli sayıda canlı ve hareketli spermlerin olması gerekmektedir. Fakat bir grup erkekte yeterli sayıda canlı sperm bulunmaz veya varolan spermlerin hareketleri de oldukça düşüktür. Bu durum kısırlık problemine yol açabilmektedir. Sperm hareketlerinin zayıflığı nedeniyle spermler rahimden geçerek yumurtaya ulaşamaz ve yumurtayı dölleyemez ve neticede kısırlığa yol açar. Bu nedenle infertilite(kısırlık) hastalarında basit olarak bir sperm tahlili yapılarak spermlerin yeterliliği, canlılığı ve hareketliliği değerlendirilir. Ayrıca diğer önemli bir sebepte, spermlerin morfolojilerinin(şekillerinin) bozuk olmasıdır. Sperm morfolojisi bozuk olan erkeklerde ya döllenme olmaz veya anormal embriyo gelişimi olur. Bunun sonucu olarak kısırlık veya düşük ihtimali artmaktadır.

Ayrıca erkekte endokrin(hormon bozuklukları), genetik bozukluklar, varikosel, testis tümörleri, çocukluk döneminde geçirilmiş olan kaba kulak enfeksiyonları, idrar yolları ve prostat enfeksiyonları ve sigara kullanımı da ciddi oranlarda kısırlığa yol açabilmektedirler.

Erkek kısırlığı ile ilgili şikayeti olan hastaların; sperm analizi ile birlikte infertilite ile ilgilenen bir üroloji uzmanı tarafından değerlendirilmesi gerekmektedir.

Kısırlık problemi olan erkekler öncelikle bir üroloji konsültasyonu yaptırılır. Ürolojik yönden bir problem varsa gerekli tedavi ürolog tarafından düzenlenir. Ancak çok ciddi sperm problemleri olan erkeklerde ise TESE veya MİKRO-TESE yöntemleri ile erkek yumurtalıklarından spermler alınarak tüp bebek laboratuarına verilir. Laboratuar bu spermler içerisinden mikro-enjeksiyonda kullanabileceği sağlıklı spermleri seçerek yumurtanın döllenmesini sağlar.

Nedenleri

• Erkekte Kronik Genital Yol Enfeksiyonları
  • Varikosel
  • Çocukluk Çağında Geçirilmiş Kaba Kulak Enfeksiyonuna Bağlı ORŞİT(Yumurtalık İltihabı)
  • Yumurtalık Tümörleri
  • Erkekte Kromozom Bozukluklarının Olması(Klinefelter Hastalığı vs.)
  • Sperm Yapımında Bozukluklar(Sertolisel Only Sendrom vs.)
  • Erkekte Endokrin Hormon Bozuklukları(Troit ve Şeker Hastalığı)
  • Sperm Sayısının Az Olması, Hareketlerinin Az Olması ve Sperm Şekillerinin Bozuk Olması
  • Sigara Kullanılması
  • Kemoterapi İlaçları ve Spermi Etkileyen Uzun Süreli İlaç Kullanımları

Erkeğe Ait Sebepler; Genital Enfeksiyonlar

Özellikle basit idrar yolları enfeksiyonları bir kısırlık sebebi oluşturabildiği gibi, cinsel yolla bulaşan enfeksiyonlar da kısırlığa yol açabilmektedir. Bunların başlıcaları: Gonore(Bel Soğukluğu), Sifiliz(Frengi), Trikomonas Enfeksiyonları, Bakteriyal ve Virüs Enfeksiyonlarıdır.

Bu enfeksiyonlardan herhangi birisinin olması, erkekte sperm yapısını ve hareketlerini bozduğu için kısırlığa yol açabilmektedir.

Tedaviler: İyi bir antibiyotik uygulanması sonucu tedavi edilebilirler.

Varikosel: Testislere gelen kan damarlarının genişlemesi ve varis şekline dönüşmesi durumuna varikosel denir. Yumurtalığın kanlanmasını ve beslenmesini bozduğu için sperm sayıları az olur, hareketleri ve yumurtayı dölleme yetenekleri azalır. Sonuçta, ciddi bir şekilde kısırlığa yol açabilirler.

Varikoselin En Önemli Belirtileri: Kısırlık şikayeti ile birlikte kasıklarda ağrıların olmasıdır.

Tedavisi: Varikoseli olan hastalar Üroloji Konsültasyonu sonucu tedavileri planlanır. Yinede sonuç alınamazsa ameliyat veya tüp bebek tedavisi uygulanır.