Kadınlarda İdrar Kaçırma(Üriner İnkontinans)

Kadınlarda İdrar Kaçırma(Üriner İnkontinans)

İdrar kaçırma, doğum yapan kadınlarda, özellikle çok doğum yapan kadınlarda, zor ve müdahaleli doğum yapan kadınlarda ve doktor kontrolü dışında doğum yapan kadınlarda oldukça sık görülmektedir. Yaklaşık olarak doğum yapmış her 100 kadından 25-40’ında idrar kaçırma şikayetleri görülmektedir. Yaşın ilerlemesi ile birlikte (45 yaşının üzeri) menapozdan dolayı kadınlarda idrar kaçırma şikayetleri gittikte artar ve şiddetlenir. Tüm dünyada milyonlarca kadın idrar kaçırma şikayetinden muzdariptirler. İdrar kaçırma şikayetleri, kadının sosyal yaşantısını, sağlığını ve aile ilişkilerini önemli ölçüde olumsuz etkilemektedir.

Bazı kadınlar özellikle yürürken, koşarken veya merdiven çıkarken birkaç damla idrar kaçırdığını farkeder. Bazı kadınlarda ise çok şiddetli ve iç çamaşırını ıslatacak derecede idrar kaçırırlar. Bir diğer grup hastada ise özellikle ani başlayan şiddetli idrara çıkma hissi sonrası tuvalete yetişinceye kadar idrarını kaçırırlar. Bu nedenle idrar kaçırması olan kadınlar, idrar kaçırma korkusu ile dışarı çıkmazlar, eş-dost ve akraba ziyaretine gitmekten çekinirler.

İdrar Kaçırmanın Sebepleri

• Çok doğum yapmak.
  • Zor ve müdahaleli doğum yapmak.
  • İri ve kilolu bebek doğurmak.
  • Şeker hastalığı.
  • Multiple Skleroz
  • Beyin ve sinir sistemi tümörleri
  • Diğer Nörolojik hastalıklar
  • Erken ve şiddetli menapoz

Kadınlarda idrar kaçırma, kadınlarda genel ve toplumsal sağlık problemidir. Özellikle idrar kaçırmayla ilgilenen kadın doğum hekimlerinin bu konuda çok hassas olmaları ve orta yaş sonrası tüm kadınları idrar kaçırma yönünden titiz bir şekilde değerlendirmeleri gerekmektedir.

İdrar Kaçırma Tipleri

Stres Üriner İnkontinans

Özellikle öksürme ve gülme ile, şiddetli hapşırma ile, spor ve zorlayıcı hareketler ile ve merdiven çıkarken görülen idrar kaçırma şikayetleridir. Özellikle doğum esnasında bebek başının doğum kanalına yapmış olduğu baskı ve müdahaleler nedeniyle mesane tabanı destek dokularında ve vajende yırtıklar ve yaralanmalar oluşur. Bu travmalar neticesinde Stress Üriner İnkontinans çok sık görülmektedir. Özellikle menapozla birlikte kadınlarda östorejen miktarı azaldığı için idrar kaçırma şikayetleri gittikçe artar.

Stras Üriner İnkontinans Tedavisi

Bu gruptaki hastalarda tedavi genellikle cerrahi ameliyat yöntemleridir(TVT, TOT, BURCH Kolposüspansiyon). Ameliyat ile Stres Üriner İnkontinansı olan hastalarda %90-95 oranında başarılı sonuçlar alınabilmektedir.

Urge İnkontinans

Özellikle idrar torbası sinirlerinin zedelenmesi, nörolojik hastalıklar(beyin tümörü, omurilik tümörleri, beyin ve sinir travmaları, Multiple Skleroz vs.), Diyabet, bazı ilaçlar, Alzaimer hastalığı vs. gibi sebeplerden dolayı ortaya çıkar. Bu tür hastalar özellikle; sık sık idrara gitmek, aniden idrara gitme hissi ve tuvalete yetişinceye kadar idrar kaçırma şikayetlerinde muzdariptirler. Ayrıca su sesi ve lavaboda bulaşık yıkama esnasında idrar yapma hissi oluşur.

Urgen Kontinansın Tedavisi

İdrar torbası sinirlerinin aşırı uyarısını azaltan ilaçlar, mesaneyi gevşeten ilaçlar kullanılır. Ayrıca mesane ve idrar yapma egzersizleri, fizik tedavi yöntemleri ile tedavi edilmektedirler. İlaçlarla tedavi olma şansları %60-70’tir.

İdrar kaçırma şikayeti olan hastalar biran önce bir kadın doğum hekimine müracaat etmeliler. Ne kadar erken idrar kaçırma tanısı konulursa ve ne kadar erken tedavi edilirlerse başarı şansı o oranda artar. İdrar kaçırma şikayetlerinin tedavisini geciktirmek, şikayetlerin daha da artmasına ve tedavi ile başarı şansının azalmasına sebep olur.