Uterus Miyomları

Uterus Miyomları

Uterus miyomları üreme çağının başlangıcı ile(ergenlikten itibaren) başlayan ve menopozda gerileyen iyi huylu bir tümördür. Bu miyomlar özellikle rahimin adele tabakasından gelişirler, kadınlık hormonu olan östorojenin etkisi ile zaman içerisinde büyümesini sürdürür. Erişkin kadınların yaklaşık olarak %25-30’unda görülür(3-4 kadından birisinde). En önemli belirtisi; adetlerinin ağrılı olması ve adet kanamalarının fazla olmasıdır.

Miyomlar çoğunlukla adele tabakasının içerisinde veya rahimden karın boşluğuna doğru gelişirler. Ancak yaklaşık %15-20’sinde ise rahimin içerinde gelişir(rahim boşluğunda). Rahim adelesinden dışa doğru gelişen miyomlarda daha çok ağrılı adet görme ve şiddetli karın ağrıları görülmektedir. Rahim içerine doğru gelişen miyomlarda ise; özellikle adet kanamalarının fazla miktarda olması ve kramp tarzında ağrılar ile kendini gösterir. Miyomu olan kadınların yaklaşık %50’sinde infertilite(kısırlık) problemi görülmektedir. Özellikle rahim içerisine doğru gelişen miyomlarda infertilite ve düşük ihtimali daha yüksektir. Yani miyom olan kadınların gebeliklerinde düşük ihtimali daha sık görülmektedir.

*Miyomlar genellikle iyi huylu tümörlerdir. Çok nadiren kötü tümöre dönüşebilir(1000’de 1 ile 5’inde kötü tümör gelişebilir).

Uterus Miyomları Tanısı

Özellikle jinekolojik muayenesinde veya ultrason muayenesi ile çok kolay teşhis edilebilirler.

Uterus Miyomları Tedavisi

Hastada ağrı ve kanama düzensizlikleri varsa bu şikayetlere yönelik tedavi uygulanır.
Miyomların çapları çok büyükse(5cm’den büyük), çok sayıda miyomlar varsa ve rahim içerisine doğru gelişmiş miyomlar var ise bu hastaların tedavisinde cerrahi ameliyatlar uygulanmaktadır. Özellikle rahimin dışına doğru gelişen miyomlarda laparoskopi ile(kapalı ameliyat) miyomlar çıkarılır. Rahim içerisine doğru gelişmiş olan miyomlarda ise histeroskopik cerrahi ile miyomlar temizlenir(çıkarılır).

Eğer miyomlar tıbbi tedaviye cevap vermiyorsa ve sık sık tekrarlıyorsa; bu hastalarda bebek sorunu olup olmadığına bakılır. Bebek sorunu yoksa ve hastanın yaşı da 38-40’dan büyük ise tedaviye cevap vermeyen miyomlu hastalarda histerektopmi(rahimin alınması) yapılarak rahim alınır.