Yumurtalık Kanseri

Yumurtalık Kanseri

Yumurtalık kanseri kadınlarda görülen en tehlikeli ve ölümcül kanser tiplerinden birisidir. Bu kanserler özellikle başlangıç döneminde belirti vermeden geliştikleri için genellikle çok geç tanı konulur ve tedavisi de geç kalmaktadır. Her yaşta görülebildiği gibi daha çok 40’lı yaşlardan sonra ortaya çıkabilir. Çocukluk ve genç kızlık dönemlerinde görülen yumurtalık tümörleri ve kanserleri özellikle çok tehlikelidir ve çoğunlukla kötü huyludur. 40 ile 70 yaş yumurtalık kanserlerinin en sık görüldüğü yaşlarıdır. Yumurtalık tümörleri genellikle hiçbir belirti vermeden gelişmeye devam ettikleri için kanser teşhisi konulduğu zaman hastaların %75’inde teşhis ve tanıda çok geç kalınmıştır. O nedenle düzenli jinekolojik muayeneler ve Ultrasonografi muayeneleri ile yumurtalıklar ve rahim değerlendirilmeli, bir kitle veya tümör var ise düzenli kontrollerle ve kan tahlilleri ile bu tümörlerin kötü huylu kanserlere dönüşüp dönüşmediği takip edilmelidir. Ancak bu şekilde Yumurtalık Kanserlerinde erken tanı konulabilir ve erken tedavisi başlanır.

Yumurtalık Kanseri Riskleri

• Aşırı kilolu ve obez hastalarda
  • 35 yaşına kadar hamile kalamayan kadınlar
  • Sık ve uzun süreli yumurtlama ilaçları kullanılması
  • Menapoz tedavisi amacıyla düzensiz östrojen hormonu kullanımı
  • Aile hikayesinde yumurtalık kanseri, meme kanseri veya kolon kanseri hikayesinin olması: Özellikle BRCA-1 ve BRCA-2 kanser geni olanlarda yumurtalık kanseri gelişme riski çok yüksektir.

Sigara kullanımının da yumurtalık kanserine yol açtığına dair net olmayan görüş ve düşünceler mevcuttur.

Doğum kontrol hapı kullan hastalarda yumurtalık kanseri riski azalmaktadır.

Yumurtalık Kanserleri Belirtileri

• Karında şişkinlik ve baskı hissi
  • Karın boşluğu ve alt karında rahatsızlık hissi, baskı ve ağrı olması
  • Midede dolgunluk hissi veya iştah kaybı
  • Hazımsızlık veya kusma
  • Bağırsak alışkanlıklarında ve hereketlerinde bozukluk
  • Karın ve bel ağrısı
  • Cinsel ilişki esnasında karın ve kasıklarda ağrı olması
  • Menapozdan sonra vajinal kanama olması
  • Yorgunluk hissi ve izaj edilemeyen kilo kaybı
  • Sık sık ve ağrılı idrara çıkmak

Yukarıdaki şikayetlerden herhangi biri yada birkaçı olan hastalar öncelikle bir kadın doğum uzmanına muayene olmalı ve gerekli incelemeler yaptırmalıdır.

Yumurtalık Kanserlerinde Teşhis

Hastanın anennezi: Karında şişlik hissi, iştahsızlık, bağırsak alışkanlığında bozukluklar, sık idrar şikayetleri, düzensiz vajinal kanamaların olması ve izaj edilemeyen zayıflama şikayetleri.
Jinekolojik Muayene: Özellikle muayenede karında ve yumurtalık bölgesinde tümöral bir kitlenin ele gelmesi
Ultrasonografi: Karın içerisinde tümöral kitlelerin gözlenmesi. Ultrasonografide özellikle tümör kapsülünün kalın olması ve lobuler(bölmelerin) olması.
MRI ve Tomografi: Karın içerisindeki kitlenin gözlemlenmesi, kitledeki değişikliklerin ve kan akımının değerlendirilmesi. Karın içerisinde metastaza(tümörün yayılması) ait belirtilerin ve lenf bezlerinde tutulmaların olup olmadığı değerlendirilir.
Tümör Markerları(Tümör Göstergeleri): CA 125, CA 19-9, CA 15-3, AFP, BRCA-1 ve BRCA-2 vs.

Yumurtalık kanseri şüphesi olan hastalarda jinekolojik muayene ve tanı yöntemleri birlikte değerlendirildikten sonra tümörün yapısı hakkında bilgi edinilerek tedavi planlaması yapılmalıdır.
Özellikle çocukluk ve genç kızlık döneminde ortaya çıkan tümörlerde çok dikkatli ve hassas davranılmalıdır.

Yumurtalık Kanserinde Tedavi

• Kesin tedavi cerrahi operasyonlarla yapılmalıdır. Hastanın çocuk isteğinin olup olmadığı ameliyat öncesi göz önünde bulundurulmalıdır. Hastanın çocuk isteği varsa öncelikle tutulan yumurtalık alınır. Lenf bezleri ve karın zarı(omentum) çıkarılır. Çıkarılan materyaller patolojik incelemeye gönderilir. Patoloji raporu sonucuna göre kemoterapi uygulanıp uygulanmayacağına karar verilir. Gerekli durumlarda birkaç kür kemoterapi tedavisi de uygulanır ve daha sonra hastaya çocuk tedavisi yapılır. Kemoterapiye başlamadan önce hastanın diğer yumurtalığından yumurtalar toplanarak dondurularak saklanır ve daha sonra tüp bebek uygulaması yapılır.
  • Eğer hastada çocuk isteği yoksa; bu tür hastalarda rahim ve yumurtalıklarla birlikte, karın içi lenf bezleri ve omentum tamamen çıkarılır(Radikal Cerrahi). Ameliyat sonrası hastaya 5 ile 10 kez kemoterapi uygulanabilir.

Yumurtalık kanseri tanısı ne kadar erken konulmuşsa ve tedavisi ne kadar erken başlanırsa hastanın yaşama şansı da o kadar artar. Yumurtalık kanserinde teşhis ve tedavinin gecikmesi hastanın yaşam şansını oldukça düşürür.