Rahim Ağzı Kanseri

Rahim Ağzı Kanseri

Özellikle meme kanserinde sonra 4. sırada en sık görülen kadın kanseridir. 2012 yılında yapılan bir çalışmada tüm dünyada 527.600 yeni rahim ağzı kanseri tanısı konulmuş olup, bunların 265.700’ü 1 yıl içerisinde ölümle sonuçlanmıştır. Görüldüğü gibi rahim ağzı kanserleri oranı gittikçe yaygınlaşmakta ve ölüm oranı en yüksek olan kanser grubudur.

Geri kalmış ve gelişmekte olan ülkelerde daha sık görülmektedir. Özellikle yıllık muayene ve kontrollerini yaptırmayan toplumlarda rahim ağzı kanseri görülme oranı ve ölüm oranları artmaktadır. Ne kadar geç tanı konulursa ölüm oranı o oranda artmaktadır. Bu nedenle erken tanı ve tedavi rahim ağzı kanserlerinde oldukça önemlidir.

Rahim ağzı kanserleri HPV Virüslerine bağlı ortaya çıkan enfeksiyonlar sonucu oluşmaktadır. Yaşam boyu kadınların %80’i HPV Enfeksiyonları ile enfekte olurlar. Yani her 100 kadından 80’inde yaşam boyu HPV Enfeksiyonu görülmektedir. Ancak bunların büyük bir çoğunluğu(%95) vücut savunma sistemi ve tedavi ile vücuttan temizlenir, az bir kısmı Kronik Enfeksiyon haline dönüşür. Eğer bu virüs enfeksiyonlar 10 yıldan fazla vücutta kalırsa rahim ağzı kanserine dönüşme ihtimali vardır.

HPV Enfeksiyonu daha çok vajende akıntı, yanma-batma, geçmeyen vajinal akıntı şikayeti şeklinde kendisini gösterir. Özellikle birçok kez vajinal fitiller ve antibiyotikler kullandığı halde şikayetleri geçmeyen vajinal akıntısı olan kadınlar biran önce bir kadın doğum hekimine müracaat etmeliler, düzenli muayenelerini ve SMEAR Testlerini yaptırmalıdırlar. Ancak bu şekilde rahim ağzı kanserinden korunabilirler.

HPV Enfeksiyonlarından özellikle HPV-16 ve HPV-18 olan tipler daha çok rahim ağzı kanseri ve vajen kanserine yol açmaktadırlar. SMEAR Testinde rahim ağzında önemli değişiklikler meydana gelmişse(ASCUS, L-SİL, H-SİL, AİS) bu tür hastalarda HPV-DNA tip analizleri yapılarak hangi tip HPV Enfeksiyonunun var olup olmadığı araştırılmalıdır. HPV tip tayini ve SMEAR sonucuna ve Kolposkopi muayenesi sonuçlarına göre hastaların tedavileri planlanır. Bu şekilde kanser tarama testleri ile rahim ağzı kanseri hastalığından korunmak mümkündür.

Eğer HPV testi, SMEAR testi ve Kolposkopi muayenesinde şüpheli olan lezyonlar var ise veya uzun süreli tıbbi tedavi ile geçmeyen rahim ağzı yaraları var ise bu hastalarda rahim ağzından biyopsi alınarak patolojik incelemeye gönderilmelidir. Patolojik inceleme sonucu CIN-2 ve CIN-3 olan hastalarda özellikle çok dikkatli olmak ve uygun tedavileri yapılarak kansere karşı koruma önlemleri alınmalıdır.

Rahim Ağzı Kanserinden Koruma Yöntemleri

Rahim ağzı kanseri aşısı

Kız çocuklarında 9-10 yaşından itibaren uygulanan ve en sık görülen HPV tiplerine karşı geliştirilmiş olan aşılar mevcuttur. Bu aşılar 3 kez yapılarak rahim ağzı kanserinden korunma ihtimalini oldukça artırmaktadır.

Erken tanı yöntemleri

Özellikle düzenli ve uygun aralıklarla yapılan kanser tarama testleri sayesinde rahim ağzı kanserinde korunmak mümkün olmaktadır. Yukarıda da belirtildiği gibi; düzenli SMEAR testi, HPV testi, Kolposkopik muayene yapılarak rahim ağzı kanserinin öncü lezyonlarının(ASCUS, L-SİL, H-SİL, AİS) erken tanıları konularak, uygun ve zamanında yapılan müdahalelerle rahim ağzı kanserinden korunmak mümkündür.

21 yaşından itibaren tüm genç kızlar ve kadınlarda kanser tarama testleri yapılmaya başlanmalıdır.

21 ile 30 yaş arası kadınlarda: Her 3 yılda bir SMEAR testi yapılmalıdır. Eğer SMEAR testi ile birlikte HPV testi de yapılmışsa ve test sonuçları normal ise bu hastalarda her 5 yılda bir test yenilenmelidir.
30 ile 60 yaş arası kadınlarda: Daha önceki SMEAR test sonuçları normal ise, SMEAR testi her 3 yılda bir yenilenmeli, eğer SMEAR testi ve HPV testi normal ise tu testler her 5 yılda bir yenilenmelidir.
Tek başına SMEAR testi: Her 3 yılda bir yapılmalıdır.
65 yaş sonrası kadınlarda: Rahim ağzı kanser tarama testi yapılmasına gerek yoktur.
Histerektomi Geçirmiş Olan Kaıdnlarda(Rahimi Alınan Kadınlarda): Eğer Histerektomi rahim ağzı HPV enfeksiyonundan dolayı yapılmamışsa tarama testlerini yapmaya gerek yoktur. Ancak Histerektomi ameliyatı HPV enfeksiyonuna bağlı yüksek riskli kanser öncü lezyonlarından dolayı yapılmışsa düzenli kanser tarama testleri yapılmalıdır. Çünkü bu hastalarda vajen kanseri riski yaşam boyu devam etmektedir.
Rahim ağzı kanseri tarama testleri pozitif olan kadınlarda: Kolposkopik muayene eşliğinde rahim ağzından biyopsi alınarak patolojik incelemeye gönderilmelidir. Patoloji raporu sonuçlarına göre uygun tedavi seçenekleri uygulanmalıdır.

Rahim Ağzı Kanserlerinde Belirtiler

Uzun süre devam eden vajinal akıntılar, hafif kanlı ve et suyu şeklinde(Kanla bulaşık) vajinal akıntılar, cinsel ilişkiden sonra ortaya çıkan kanlı akıntılar ile birlikte kasık ağrısı, karın ve kasıklarda ağrılar rahim ağzı kanserinin en önemli belirtileridir. Rahim ağzı kanserleri belirti vermeden yıllarca sessiz olarak gelişebilmektedir. Genellikle belirtiler ortaya çıktığında hastaların yaklaşık %75’i ileri evrelerdeki kanser aşamasındadır. Bu nedenle yukarıdaki belirtileri gösteren hastalar gecikmeden biran önce bir kadın doğum uzmanın muayene olmaları ve gerekli tetkikleri yaptırmaları gerekmektedir. Ne kadar erken tanı konulursa tedavi olma şansı ve uzun süre yaşama şansı artmaktadır.

Rahim Ağzı Kanseri Belirtileri

Rahim Ağzı Kanseri Tedavileri

Çok erken evrede olanlar: Bunlarda özellikle rahim ağzının çıkarılması veya sadece rahimin alınmasıyla hastalar sağlıklarına kavuşabilirler.
Evre-1A ve Evre-2A Arasında Olan Hastalarda: Radikal histerektomi(Rahimin ve destek dokularının çok genişten çıkarılması) ve Lenfadenektomi(Kasık bölgesi ve Aorta etrafındaki lenf bezlerinin çıkarılması) yapılmalıdır.
Evre-2B ve sonrasındaki(İleri Evre) Hastalarda: Kemoterapi ve uygun vakalarda radyoterapi uygulanmalıdır.

Hastalığın evresi ne kadar çok artarsa(ilerlemiş kanser) ameliyat olma şansı ve yaşama şansı azalır.
Görüldüğü gibi rahim ağzı kanserleri çok ciddi ve ölümcül kanser tipi olduğundan kadınların, düzenli muayene olmaları ve kanser tarama testlerini uygun zamanlarda yaptırmaları gerekmektedir.

Bir söz vardır: “Kanser öldürmez, ihmal ve geç kalmak öldürür.”