Endometrium Kanseri(Rahim İçi Kanseri)

Endometrium Kanseri(Rahim İçi Kanseri)

Rahim içerisini örten dokuya Endometrium denir. Endometrium, kadında ortaya çıkan hormonal değişikliklere maruz kalan dokudur. O nedenle her türlü hormonal bozukluklarda, düzensiz hormonal ilaç kullanılan durumlarda, Endometrit(Rahim İçi İltihabı), Endometium Hiperplazi’lerinde ve rahim içi kanserlerinde ilk ve en önemli belirti Endometriumdan meydana gelen düzensiz vajinal kanamalardır. Bu nedenle endometriumda meydana gelen her türlü anormal durumlar kendisini düzensiz vajinal kanama şeklinde ortaya koyar.

Endometrium Kanseri, Endometrium dokusundan gelişen kötü huylu tümöral gelişmelerdir. Daha çok düzensiz vajinal kanamalarla ortaya çıktıkları için hastalar biran önce hekime müracaat ediyorlar ve bu nedenle de daha erken evrede tanı ve teşhis koyma imkanı artmaktadır. Bu nedenle rahim içi kanserleri rahim ağzı kanserlerine nazaran daha iyi huylu ve yaşama şansı daha yüksek olan kanserlerdir.

Rahim İçi Kanser Riskleri

• Düzensiz ve uzun süre hormon ilaçları kullanmak(Özellikle menepoz sonrası östrojen hormon kullanılması).
  • Obezite-Aşırı Kilo
  • Doğum yapmamış olmak
  • Diyabet ve metabolik sendromlar
  • Geç menapoza girmek(48 yaşından sonra menapoza girmek)
  • Ailesinde genetik kanser riski bulunanlar
  • Polikistik over sendromu olan hastalar
  • Endometrial Hiperplazi tanısı konulmuş olan hastalar
  • Tamoxifen kullanan hastalar(Meme kanseri tedavisi için)
  • Rahim İçi Kanseri Gelişmesi bakımından risk altındadırlar.

Rahim İçi Kanser Belirtileri

• Adet dışında düzensiz vajinal kanamaların olması
  • İdrar yapmada zorluklar
  • İlişki esnasında karın ve kasık ağrısı
  • Menapozdan sonra ortaya çıkan vajinal kanamalar
  • Menapoz tedavisi amacıyla Östrojen hormonu kullanımına bağlı vajinal kanamaların ortaya çıkması

Rahim İçi Kanserin Tanısı

• SMEAR testinde hiçbir belirti gözlenmez(SMEAR testi ile tanı konulamaz).
  • Ultrason muayenesi: Rahim içi kanserinde en önemli tanı yöntemlerinde birisidir.
  • Özellikle düzensiz vajinal kanaması olan hastalarda rahim içerisinde doku kalınlaşması artmışsa bu hastalarda rahim içi kanseri riski yönünden rahim içerisinden biyopsi alınmalı ve patolojik incelemeye gönderilmelidir.
  • Histeroskopik Muayene: Rahim içerisinin optik bir kamera ile incelenerek rahim içerisinin gözlemlenmesi yapılır. Rahim içerisindeki herhangi bir düzensizlik ve varsa kanser odakları çok rahatlıkla görülebilir. Bu odaklarda aynı seansta parça alınarak patolojik incelemeye gönderilerek kesin tanı konulur.
  • Endometrial biyopsi: Rahim içi kanserinin en kesin rahim içi kanser tanısı yöntemidir. Rahim içinden alınan doku örnekleri patolojik incelemeye gönderilir ve patolojik incelemede kesin tanı konulur.
  • Moleküler Tanı Yöntemleri
  • Vajinal Muayene: Rahim ve yumurtalıklar elle muayene edilir. Eğer rahimde büyüme ve muayene esnasında ağrı olması, rahim içi kanseri yönünden önemli ipuçları olabilir.

Rahim İçi Kanser Tedavisi

Tedavi hastanın yaşına ve çocuk isteği olup olmamasına göre düzenlenir.
Erken evredeki kanserlerde: Eğer hastanın çocuk isteği yoksa ameliyat öncelikli rahim içi kanser tedavisi yöntemidir. Çocuk isteği varsa öncelikle kemoterapi ve tıbbi tedaviler uygulanır.
Geç evre rahim içi kanserlerinde: Kemoterapi veya cerrahi ameliyat ile birlikte kemoterapi/radyoterapi yöntemleri uygulanabilir.

Özellikle genç kadınlarda düzensiz vajinal kanamalarının olması ve menapoza girmiş kadınlarda vajinal kanamaların olması rahim içi kanseri yönünden çok önemli ipuçlarıdır.
Erken tanı ve tedavi ile rahim içi kanserinde uzun süre ve sağlıklı yaşama şansı çok yüksektir.