Adet Düzensizliği

Adet Düzensizliği

Kadınlarda adetler her ay düzenli olup, yaklaşık olarak 25-35 günde bir tekrarlar. Eğer adetlerin düzeninde bir bozulma olursa, yani adetler daha sık(15-20 günde bir) veya gecikmeli olursa(40 gün ile 6 ayda bir) bu kadınlarda adet düzensizliğinden bahsedilir. Bazen ayda 2-3 kez adet gören kadınlar vardır. Bunlarda özellikle adet düzenini bozan ya hormonal bir bozukluk vardır veya rahimde/yumurtalıklarda miyom, tümör veya kistler olabilir. Eğer bir kadında adet düzeninde bozukluk varsa biran önce bir kadın doğum uzmanına müracaat etmesi gerekir. Öncelikle sebep belirlenir ve adet düzensizliği sorununa yol açan sebebe yönelik tedavi uygulanır.

Adet Düzensizliği Sebepleri

• Rahimde miyom ve urların olması.
  • Rahim içerisinde poliplerin olması.
  • Rahim içerisinde kronik bir iltihabın olması.
  • Bazen rahim içi kanserinin var olması.
  • Yumurtalık kistleri.
  • Yumurtalık tümörleri.
  • Kadındaki hormonal bozukluklar(guatr hormon bozuklukları, yumurtalık hormon bozuklukları, böbreküstü bezi hormon bozuklukları)
  • Kadında kanama ve pıhtılaşma bozukluklarının olması.
  • Düzensiz olarak kullanılan hormon hapları.

Anormal ve düzensiz kanaması olan kadınlar jinekolojik muayeneyi takiben, ultrason muayenesi yapılır. Ultrason muayenesinde rahimde veya yumurtalıklarda herhangi bir kist veya tümör olup olmadığı değerlendirilir. Ayrıca ultrason muayenesinde rahim içerisinde polim veya miyomu düşündüren görüntüler varsa histeroskopik muayene yapılmalıdır. Eğer kist veya tümörler tespit edilirse cerrahi olarak ameliyatla alınmalıdırlar.

Yine rahim içi iltihapları(kronik endometrit) tespit edilirse uygun antbiyotiklerle tedavi edilirler.

Anormal ve düzensiz kanamaların en önemli nedenlerinin başında hormon bozuklukları gelmektedir. Hangi hormon bozukluğu varsa sebebe yönelik tedavi yapılmalıdır. Özellikle guatr(troid hastalıkları) hastalıkları ciddi bir şekilde araştırılmalıdır. Bazen gizli guatr bozukluğu olan hastalarda, adet düzensizliği olabildiği gibi aynı zamanda yumurtlama bozukluğu ve kısırlık ile birlikte görülmektedir. O nedenle bu hastalar endokrinolojik yönden de araştırılmalıdırlar.

Özellikle orta yaş ve sonrası kadınlarda(40’lı yaşlardan sonra) düzensiz ve anormal kanamalar görülürse; histeroskopi yapılarak rahim içerisinden de patolojik incelemeye gönderilmelidir. Çünkü orta yaş sonrası kadınlarda rahim içi kanserini gözden kaçırmamamız gerekmektedir.

Ayrıca bazı kadınlarda da kanın pıhtılaşmasında bozukluklar olabilmektedir. Bu hastalarda özellikle kanama ve pıhtılaşma bozuklukları yönünden araştırılmalı ve bir hematoloji uzmanı ile konsültasyon yapılmalıdır.